Testimonial LC Packaging

“Verspreid over de hele organisatie bleken ambitieuze en waardevolle duurzaamheidsambassadeurs verstopt te zitten die tijdens de challenge echt in de spotlight kwamen te staan.”

Bij LC Packaging is duurzaamheid een van de kernwaarden. De weg naar duurzaamheid is oneindig, er is altijd ruimte voor verbetering. Met de LC Footprint Challenge wilden ze alle medewerkers betrekken verspreid over 16 landen en 3 continenten. Samen met Lotte Mastwijk, Sustainability Manager, blikken we terug op de LC Footprint Challenge.

Lotte Mastwijk

Lotte Mastwijk

Sustainability Manager

Waarom hebben jullie de LC Footprint Challenge georganiseerd?

“In de aanloop naar onze nieuwe duurzaamheidsstrategie wilden we op een leuke, speelse manier bewustzijn creëren over belangrijke duurzaamheidsthema’s. We wilden laten zien dat iedereen kan bijdragen aan het verminderen van hun footprint: individueel én gezamenlijk. We wilden duurzaamheid tastbaar maken en een verbindende factor laten zijn tussen alle lagen van de organisatie. Het gesprek op gang brengen.”

Wat hoopten jullie ermee te bereiken?
“We hoopten een bepaalde mate van bewustzijn te creëren onder onze collega’s en kennis mee te geven. Bij LC Packaging hebben we grote duurzaamheidsambities en bijbehorende ambitieuze doelen en die kunnen we alleen maar bereiken als onze mensen ook de toegevoegde waarde zien van die doelen én begrijpen hoe zij elke dag kunnen bijdragen. Dit was een goede stap in die richting.”

Wat vond je er zelf van om mee te doen aan de LC Footprint Challenge?
“Ontzettend inspirerend en leerzaam. Als duurzaamheidsmanager ben ik vooral bezig met duurzaam denken op bedrijfsniveau: op grote schaal. Je vergeet bijna dat je zoveel ook al zelf kunt doen: thuis, onderweg, met je kinderen, met je collega’s… Ik ben me veel bewuster geworden van mijn dagelijks handelen: Wat eet ik, welke kleren koop ik, wat doe ik met spullen die ik niet meer gebruik?”

“Ontzettend inspirerend en leerzaam.”

LC Packaging

“Onze CEO fietst nog steeds twee keer per week een uur naar het werk en in de kantine is veel vaker een vegetarische lunch te vinden.”

Wat heeft de LC Footprint Challenge betekend voor jullie als organisatie en voor de medewerkers?
80% van onze collega’s heeft meegedaan met de challenge, waarvan zeker 60% heel actief. Onze collega’s zitten verspreid over 16 landen en 3 continenten. In tijden van COVID-19 voelen we best een grote afstand. Ook met collega’s op hetzelfde kantoor. Als je virtueel contact met elkaar hebt gaat het vaak meteen over werk. De dagelijkse chit chat missen we allemaal. Met behulp van de Footprint Challenge konden we positief bezig te zijn met het leven. We hadden contact met elkaar en inspireerden elkaar en aangezien duurzaamheid universeel is, spraken we dezelfde taal. De challenge heeft (hernieuwbare) energie gebracht en goede voornemens om het aangeleerde gedrag vol te houden.

Wat vind je van het resultaat van de LC Footprint Challenge?
“We hadden een grote opkomst en veel actieve collega’s. We hebben samen grote impact gemaakt en duurzaamheid een beetje meer omarmd. 86% van onze deelnemende collega’s zegt dat de Footprint Challenge hen meer betrokken heeft gemaakt bij duurzaamheid op het werk en 65% voelt zich meer verbonden met collega’s. Ik denk dat dat een heel mooi resultaat is!”

“De challenge zit hartstikke goed in elkaar.”

Waar ben je het meest trots op?
“Verspreid over de hele organisaties bleken ambitieuze en waardevolle duurzaamheidsambassadeurs verstopt te zitten, die tijdens de challenge echt in de spotlight kwamen te staan. Dat is heel mooi om te zien en een cadeautje om te hebben als bedrijf. Daarnaast vind ik het mooi dat zoveel collega’s veel meer duurzaam zijn gaan leven en daar zijn zij dan ook terecht zelf trots op. Onze CEO fietst nog steeds twee keer per week een uur naar het werk en in de kantine is veel vaker een vegetarische lunch te vinden.”

Wat vind je van het contact met ons en de manier waarop we de challenge hebben georganiseerd?
“De challenge zit hartstikke goed in elkaar. Het is het enige duurzaamheidsprogramma dat we in de afgelopen jaren hebben gelanceerd waar we zelf weinig aan hoefden te doen. Alles is voorbereid, van communicatie- en marketingmaterialen tot ideeën voor te winnen prijzen. Het platform zit goed in elkaar en de Footprint Challenge community was echt een toegevoegde waarde. Laura en Miriam waren digitaal altijd actief aanwezig en reageerden supersnel op berichten van collega’s, gaven tips en stonden klaar om vragen te beantwoorden. Kortom: een goede samenwerking en een mooi programma.”

Zou je andere organisaties aanraden om mee te doen aan een Footprint Challenge?
“96% van onze deelnemers zou anderen aanraden om met een eventuele volgende editie mee te doen. Conclusie is dat het sowieso een leuk programma is om aan te bieden aan je medewerkers. Als organisatie hebben wij meer neuzen dezelfde kant op gekregen en awareness gecreëerd. Elke organisatie met een duurzame ambitie zou ik dan ook aanraden om deel te nemen. Het is een laagdrempelige manier om duurzaamheid te veranderen van iets moeilijk tastbaars naar een gezamenlijk doel.”

LC Packaging

Deelnemers aan het woord

Teambuilding

“Super leuk om als team te doen. Zo konden we elkaar motiveren en inspireren door kleine stappen te zetten om je dagelijkse leven duurzamer te maken.”

Deelnemer LC

Veel geleerd

“Echt genoten! Ik heb zoveel geleerd over hoe ik mijn voetafdruk kan verbeteren en veel tips gehad die me zullen bijblijven.”

Deelnemer LC

Impact maken én geld besparen

“We hadden veel plezier terwijl we samen probeerden de wereld een betere plek te maken voor toekomstige generaties en de meeste acties besparen geld!”

Deelnemer LC

Blijvende impact

“Ik ben het meest onder de indruk van het feit dat ik mezelf en de mensen om me heen wil blijven uitdagen, ook als de challenge voorbij is.”

Deelnemer LC