Testimonial Ritra Cargo

Je merkt dat duurzaamheid nu veel meer leeft binnen de organisatie.”

Duurzaamheid komt steeds hoger op de agenda bij Ritra Cargo. Dat geldt ook voor haar klanten. Daarom bieden ze bijvoorbeeld inzicht in de CO2-uitstoot van transporten. Met de Ritra Cargo Footprint Challenge wilden ze als organisatie laten zien hoe duurzaam zij zélf zijn. Samen met Marjolein Martienus-Voskamp en Chantal Knegt blikken we terug op de Ritra Cargo Footprint Challenge.

Marjolein Martienus-Voskamp

Marjolein Martienus-Voskamp

Strategisch marketeer

Waarom hebben jullie de Ritra Cargo Footprint Challenge georganiseerd?
“Als organisatie vinden we duurzaamheid erg belangrijk. We waren op zoek naar een goede manier om onze collega’s hier in hun dagelijks leven meer bij te betrekken. Daarnaast ging het ons ook om een stukje imago. We wilden aan klanten overbrengen dat wij duurzaamheid écht belangrijk vinden en hier onze verantwoordelijkheid in nemen. Door intern te verduurzamen, in plaats van compensatie “te kopen” (bijvoorbeeld door het aanplanten van bomen).”

Wat hoopten jullie ermee te bereiken?
“Bewustzijn over duurzaamheid vergroten bij medewerkers. Aan “de buitenwereld” laten weten dat we een duurzame expediteur zijn en hier op een vernieuwende wijze mee bezig zijn. Immers, je hoort van concurrenten dat ze klimaatneutraal transport aanbieden. Echter is dit in werkelijkheid niets meer dan dat de klant een extra bedrag betaalt waar vervolgens bomen voor worden geplant.”

Chantal Knegt

Chantal Knegt

Marketing & Communicatie

“Duurzaamheid is nu echt onderdeel van mijn leven geworden.”

Wat vond je ervan om mee te doen aan de Ritra Cargo Footprint Challenge?
Vooral heel leerzaam. Met hele kleine, eenvoudige aanpassingen, kan je al een groot verschil maken. Ik denk dat veel mensen denken dat duurzaamheid lastig is en/of erg duur. Deze challenge heeft mij geleerd dat je ook met kleine veranderingen een grote impact kan maken. Het heeft mijn bewustzijn enorm vergroot. Duurzaamheid is nu echt onderdeel van mijn leven geworden. Ik neem dit nu mee in de keuzes die ik maak. Leuk ook om dit met het team te doen!”

Wat heeft de Ritra Cargo Footprint Challenge betekend voor jullie als organisatie en voor de medewerkers?
“Een grote stap voorwaarts qua bewustzijn als het gaat om duurzaamheid. De challenge was ook een goede manier om te werken aan de teamspirit. Dat is zeker in de huidige tijd waarin er veel hybride wordt gewerkt, erg belangrijk. Collega’s die veel bezig waren met duurzaamheid dankzij de Challenge, vonden elkaar daar ook in. Gingen bijvoorbeeld tips uitwisselen. Maar ook acties zoals de wandelzwila, wat wij met een grotere groep deden, en de vega lunches waren erg leuk om samen te doen.”

“Hun voetafdruk is enorm gekrompen.”

Wat vinden jullie van het resultaat?
“Indrukwekkend! De collega’s die actief hebben meegedaan, hebben echt een grote impact gemaakt. Hun voetafdruk is enorm gekrompen. Je merkt dat het nu veel meer leeft binnen de organisatie. Daarnaast hebben we ook vragen/opmerkingen gekregen van enkele klanten. Het is ze dus opgevallen, en dat was ook één van onze doelstellingen.”

Waar zijn jullie het meest trots op?
“Dat de ecologische voetafdruk van de gemiddelde deelnemer aan de Ritra Cargo Footprint Challenge nu 45% kleiner is dan die van de doorsnee Nederlander. Dat is iets om trots op te zijn!”

Wat vinden jullie de manier waarop we de challenge hebben georganiseerd?
“Zeer prettig en professioneel. Bij vragen kreeg ik altijd snel reactie. Er werd telkens pro-actief meegedacht hoe het beter kon. Bijvoorbeeld de weekposters om medewerkers meer te betrekken bij de Challenge. Omdat we in vergelijking met andere deelnemers een vrij kleine organisatie zijn, was de aanpak ook ietwat verschillend. Maar absoluut doeltreffend!”

Zou je andere organisaties aanraden om mee te doen aan een Footprint Challenge?
“Ik zou de Footprint Challenge absoluut aanraden aan andere organisaties. De acties zijn leuk en verrassend en het is mooi om met je organisatie op zo’n positieve manier een bijdrage te leveren aan een schonere wereld. Ritra Cargo is een relatief kleine organisatie met zo’n 40 medewerkers. Daardoor zijn sommige dingen, zoals de community levend houden, wel wat lastiger. Mensen praten namelijk ook veel face-to-face. Toch heb ik het idee dat het op een kleiner clubje collega’s zeker wel impact had. Zo hoorde ik op de werkvloer regelmatig tips terugkomen over o.a. het besparen van energie- en waterverbruik en werden er spontaan restjes van maaltijden gedeeld.”

Ritra Cargo logo

Deelnemers aan het woord

Makkelijk

Hoe makkelijk het eigenlijk is om wat duurzamer te leven! We hebben zoveel goede tips gehad dat het erg snel ‘in je systeem’ zit!”

Deelnemer Ritra Cargo

Gedragsverandering

“Ik probeerde al langer iedereen ervan te overtuigen meer op het milieu te letten, door de Footprint Challenge heeft het meer mensen aan het denken gezet en letten ze erop.”

Deelnemer Ritra Cargo

Inspirerend en praktisch

“Inspirerende en praktische tips voor een duurzamer leven. Je krijgt veel nieuwe inzichten, wat het makkelijker maakt om duurzaamheid onderdeel van je leven te maken.”

Deelnemer Ritra Cargo

Positieve aanpak

“Ontzettend bedankt voor jullie enthousiaste input bij deze leuke, positieve challenge!”

Deelnemer Ritra Cargo