Testimonial Waterschappen

Een challenge om medewerkers te betrekken leek ons supergaaf. Nog gaver zou het zijn om dit samen met andere waterorganisaties te doen.”

Alles wat we gebruiken, dragen, kopen, verkopen en eten heeft water nodig om te maken. Wist je bijvoorbeeld dat er voor de productie van één spijkerbroek maar liefst 8000 liter water nodig is?! Om aandacht te vragen voor dit enorme verbruik en om zelf duurzamer te leven deden 8 verschillende Waterschappen mee aan de Footprint Challenge. Het doel van deze challenge was om in 40 dagen weken hun (water)voetafdruk te verkleinen. Samen met Nicole van Heeswijk, Dorien ter Veld en Arjan van den Hoogen blikken we terug.

Nicole van Heeswijk

Nicole van Heeswijk

Adviseur Communicatie

Waarom hebben jullie de Footprint Challenge voor Waterschappen georganiseerd?
“Wij hebben grote ambities op het gebied van klimaat, circulariteit en duurzaamheid.  Een challenge om medewerkers van binnenuit hierbij te betrekken leek ons dan ook supergaaf. Nog gaver zou het zijn om dit samen met andere waterorganisaties te doen en zo de bewustwording bij nog meer collega’s te vergroten en daarmee ook de positieve impact op Moeder Aarde. Het laatste zetje gaf ons de gemeente Amsterdam die ons een razend enthousiast verhaal vertelde over hun Footprint Challenge succes. Aa en Maas benaderde het Waterschapshuis en Waternet om mee te doen. En het Waterschapshuis breidde de club nog eens uit met 5 andere waterschappen. Hoe mooi is dat!” – Nicole van Heeswijk, Waterschap Aa en Maas.

Wat hoopten jullie ermee te bereiken?
“Alle Waterschappen en waterorganisaties zijn bezig met thema’s zoals circulariteit, de energietransitie en klimaatadaptatie. Het waterschapswerk biedt heel veel kansen om hierin een verschil te maken, maar daarvoor heb je wel een groene mindset nodig. Door mee te doen aan de Footprint Challenge hoopten we al onze collega’s enthousiast te maken over kleine en grote acties waarmee we onze gezamenlijke footprint kunnen verkleinen. Hoe meer we thuis zo denken, hoe beter we dat in ons werk ook kunnen.” – Dorien ter Veld, Het Waterschapshuis.

Dorien ter Veld

Dorien ter Veld

Community Manager

Wat vond je er zelf van om mee te doen aan de Footprint Challenge?
“Mijn voetprint is al best laag en ik ben er bewust mee bezig, maar door deze challenge heb ik op een leuke manier geleerd wat er allemaal nog méér kan. 

Wat ik het leukste vond aan deze challenge is de community: met alle deelnemers zaten we in de Footprint Community om tips en tricks te delen. Zo tof om al die comments en foto’s te zien. Iedereen is op andere manieren met duurzaamheid bezig. Dat maakte het superpersoonlijk en gaf mij ook echt het gevoel dat we het samen doen. Waar ik zelf trots op ben is dat deze challenge voor mij het laatste zetje was om eindelijk over te stappen naar een duurzame bank. Dat is ook fijn aan deze challenge. Het gaat er totaal niet om ‘wat je allemaal niet zou mogen’. Het gaat er vooral om hoe het op een leuke manier beter kan.” Dorien ter Veld, Het Waterschapshuis.

Waterschappen

Dit enthousiaste team van Hoogheemraadschap van Delfland heeft in een uurtje tijd ruim 35 liter zwerfafval opgehaald in het centrum van Delft. “Leuk om te doen en levert positieve reacties op van voorbijgangers!” – Matthijs de Jong

De hele challenge werd supergoed begeleid.”

Wat vond je van het contact met ons en de manier waarop we de challenge hebben georganiseerd?
“De hele challenge werd supergoed begeleid door Laura en Miriam. Het was heel fijn dat we mee konden denken over de invulling van de challenge, zodat elk weekthema goed bij ons paste. Nu hoop ik natuurlijk dat we in 2022 weer meedoen, maar dan met álle waterschappen en misschien ook wel met drinkwaterbedrijven en andere waterorganisaties.” Dorien ter Veld, Waterschapshuis.

Zou je andere organisaties aanraden om mee te doen aan een Footprint Challenge?
“Jazeker! Natuurlijk hoop ik dat we de komende editie met meer waterschappen en medewerkers kunnen deelnemen, zodat de challenge nog interessanter wordt! Zo denk ik bijvoorbeeld ook aan de STOWA, Rioned, de waterbedrijven, de Unie van Waterschappen, de Vewin, etc.” Arjan van den Hoogen, Wetterskip Fryslan.

“Ik dacht dat het vooral over de voetafdruk zou gaan, maar nu heb ik geleerd dat de handafdruk minstens net zo belangrijk is.”

De Winnende organisatie
De Footprint Challenge was een battle tussen acht organisaties. Wetterskip Fryslân wist de meeste punten te behalen en won als organisatie deze eerste editie van de Footprint Challenge voor Waterschappen!

Hoe was het om de challenge te winnen en wat betekent dit voor jullie organisatie?
“Het is een grote eer om deze eerste editie van de Footprint Challenge tussen waterschappen gewonnen te hebben! Ik ga ervan uit dat we dit jaar de titel mogen verdedigen.” Arjan van den Hoogen, Wetterskip Fryslan.

Deelnemers aan het woord

Positieve impuls

“Heel erg bedankt voor deze positieve impuls! Het voelt goed dat ik nu meer en betere handvatten heb om mijn gedrag duurzamer te maken.”

Deelnemer Waterschappen

Diversiteit

“Mooie diversiteit aan challenges en leuke manier om met elkaar in gesprek te gaan.”

Deelnemer Waterschappen

Samen met andere organisaties

Leuk om te zien hoe medewerkers van andere waterschappen er mee bezig zijn!”

Deelnemer Waterschappen

Voor herhaling vatbaar

“Compliment voor de super mooie, relevante challenge. Voor herhaling vatbaar.”

Deelnemer Waterschappen